پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ)

کد : 1168
به اشتراک بگذارید :
عمومی
تعداد سوالات 47
نام انگلیسی پرسشنامه Motivated Strategies for Learning Questionnaire
مخفف MSLQ
نویسندگان پینتریچ و دیگ-روت
ابعاد پرسشنامه 2
سال انتشار 1990
۱۵,۰۰۰تومان

پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) : پرسشنامه راهبردهای انگیزشی و خودتنظیمی برای یادگیری را پینتریچ و دیگروت (1990) در زمینه ارزیابی راهبردهای خود­تنظیمی و باورهای انگیزشی ساخته و آن را پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری نام نهادند. این ابزار براساس رویکرد شناختی-اجتماعی مبنی بر تعامل شناخت و انگیزش تدوین شده است. پرسشنامه راهبردهای انگیزشی و خودتنظیمی برای یادگیری در مجموع دارای 47 آیتم است.

ویژگی­های روان­سنجی پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ)

مطالعات بسیاری برای بررسی روایی و پایایی این پرسشنامه اجرا شده­اند. پینتریچ و دیگروت (1990) در مطالعه­ای آلفای کرونباخ زیرمقیاس­های مولفه باورهای انگیزشی را به این صورت محاسبه نمودند: خودکارآمدی 89/ 0، ارزش­گذاری درونی 87/ 0 و اضطراب امتحان 75/ 0 به دست آوردند. آلفای کرونباخ برای دو زیرمقیاس راهبردهای یادگیری خودتنظیمی یعنی راهبردهای شناختی 83/ 0 و خودتنظیمی 74/ 0 نیز به دست آمد. در یک پژوهش که توسط بیجرانو (2007) انجام گرفت آلفای کرونباخ  زیرمقیاس­های این پرسشنامه در دامنه­ی بین 60/ 0 تا 84/ 0 به دست آمد. در مطالعات ایرانی نیز نتایج مشابهی به دست آمده است. رضويه، لطيفيان و فولادچنگ (۱۳۸۵)، ضريب پايايي اين آزمون را با بازآزمايي يك گروه 30 نفري در فاصله زماني يك ماه برآورد كرد. ميزان آلفاي کرونباخ در پژوهش ياد شده، براي كلّ آزمون 90/ 0 و براي هر يك از خرده آزمون­ها در دامنه­ای از 68/ 0 تا 87/ 0 به دست آمد. در یک مطالعه دیگر در ایران پایایی این پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 91/ 0 به دست آمد (نخستینگلدوست و معینی­کیا، 1388)

محصولات مشابه