ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﺗﺄﯾﯿﺪي، ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﻪ ﻋﺎﻣﻠﯽ اﯾﻦ ﻣﻘﯿﺎس در ﺳﻪ ﺣﯿﻄﻪ ي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻌﻨﯽ دار و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ و ﻫﻤﺴﺎﻧﯽ دروﻧﯽ آن را 80/ 0 ﮔﺰارش ﮐﺮده اﺳﺖ. رواﯾﯽ اﯾﻦ ﻣﻘﯿﺎس ﺑﻪ روش رواﯾﯽ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ و ﺻﻮري ﻣﻨﺎﺳﺐ و در ﺳﻄﺢ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮل و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﺳﻪ ﻋﺎﻣﻞ 70/ 0، ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪي ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 87/ 0، ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﺧﻮدﮐﺎراﻣﺪي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ 78/ 0 ﮔﺰارش ﺷﺪه اﺳﺖ (ﻣﻮرﯾﺲ و همکاران، 2001). اﻋﺘﺒﺎر اﯾﻦ آزﻣﻮن در اﯾﺮان از ﻃﺮﯾﻖ آزﻣﻮن ـ ﺑﺎزآزﻣﻮن ﺑﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ دوﻫﻔﺘﻪ در 43 ﻧﻔﺮ از داﻧﺶآﻣﻮزان ﺗﻬﺮاﻧﯽ ﺑﺮاﺑﺮ 87/ 0 و آﻟﻔﺎي ﮐﺮوﻧﺒﺎخ آن 74/ 0 ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ (ﻃﻬﻤﺎﺳﺒﯿﺎن، ﺟﺰاﯾﺮي، ﻣﺤﻤﺪﺧﺎﻧﯽ و ﻗﺎﺿﯽ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽ ، 1384). ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﭼﻬﺎر ﻋﺎﻣﻞ را در ﺟﻬﺖ ﺗﺎﯾﯿﺪ رواﯾﯽ آزﻣﻮن ﻧﺸﺎن داد.